20160727

Moeder

Lezerspost

Boodschappenbriefje
Redactie Volkskrant Magazine
Postbus 1002
1000 BA Amsterdam

Dit briefje hing sinds 2005 op mijn prikbord. Het zal uit plm. 2000 zijn, toen mijn moeder (1915) nog thuis woonde. Ze kon de Albert Heijn in de buurt niet meer bereiken en nam daarom voor de deur, met de rollator, de bus naar het eindpunt waar ook een supermarkt was. Haar ontbijt bestond uit zelfgemaakte kefir (een yoghurtplantje in melk gekweekt) met vruchtensap en granen, een halve rode grapefruit, en een half sneetje roggebrood met roomkaas. Ik herken haar andere vaste boodschapjes ook. Ik zie ook de pot met pindakaas voor me, waar ze elke dag een lepel uit nam. En de gemengde cacao met suiker in een potje. Op een bepaald moment ging het niet meer thuis, ze liet ook mensen de verkeerde dingen halen. In het verzorgingshuis, vanaf eind 2003, bloeide ze helemaal op. Niemand had in de gaten dat ze op een gegeven moment geen ontbijt meer kon maken. Met Brinta-pap was ze daarna ook tevreden. Op 2 december 2005 is moeder, net 90, overleden.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten