20131230

'Het lag op de courgettes'

Briefjesverhaal
Lezerspost van Volkskrant Magazine. Wederom een hele envelop vol brieven en briefjes. En vaak zijn de verhalen van de brievenschrijvers nog mooier dan de boodschappenbriefjes zelf. Zoals deze brief van Margot van Slooten:
Beste redactie,
Bij het opruimen van het stapeltje "ooit nog eens doen na de vakantie", kwam ik het Franse boodschappenbriefje weer tegen. Ik vond het eind juni in de Carrefour in Pézenas (departement Hérault). Een hypermarché met een fantastische groenteafdeling, waar de verse groene kruiden vertroeteld worden met een zachte nevel. Gelukkig had de schrijver van het briefje het daar niet achtergelaten. Het lag op de courgettes. En die lagen naast de poivrons (op lijstje nog onderstreept, dus belangrijk). De eigenaar was in geen velden of wegen meer te bekennen. Ik heb nog opgelet of er iemand wanhopig tegen de stroom in liep met (een deel) van het lijstje in het karretje. Maar nee. Ik besloot het niet meteen mee te nemen voor Tefke en heb het briefje nog laten liggen tot aan het eind van de boodschappenronde. En ja hoor, het lag er nog!

Sluit je ogen. Zie je het voor je, dit tafereel? De nevel bij de groene kruiden? De bijna wanhopige drukte in de hypermarché? De courgettes? Het briefje? De vindster die de rust zelve is? Dat bedoel ik. Pure literatuur, deze brief.

Werktitel voor een boek: Het lag op de courgettes.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten